tisdag 22 januari 2013

Limelax på en bädd av potatis



Den här rätten kom jag faktiskt på själv och när det sen blev godkänt av familjen steg mitt sjävförtroende vad gäller matlagning lite. Jag började matblogga just för att jag INTE kan laga mat och hoppades att på så sätt bli lite mer inspirerad och lite bättre har det allt blivit. Satsar inte på att bli någon Mästerkock men väl en en godkänd Husmor hemma i mitt eget kök.


4 portioner

4 laxfiléer
3 dl creme fraîche
1 lime
1 msk torkad basilika
500 gram potatis
 från Renée Voltaire 
Salt och Peppar

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Skölj potatisen och skiva tunt. Koka i saltat vatten ca 5 minuter så att den blir al dente
  3. Rör undertiden ihop creme fraiche med basilika, limezest och saften från ca 1/2 lime. Smaka av med salt och peppar
  4. Smörj en ugnsfast form och lägg i potatisskivorna
  5. Salta laxskivorna på båda sidor
  6. Lägg laxskivorna på potatisen och toppa med creme fraîcheblandningen 
  7. Tillaga i ugnen i ca 15 minuter
  8. Servera med tunt skivad gurka och kokt sparris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar