söndag 30 oktober 2011

Chokladkaka

Bakade en god och förhållandevis nyttig kaka för ett tag sen. Den innehåller varken ägg, smör eller mjölk så det passade perfekt att bjuda på när kusinen var här igår. Hade dock missat att hans tjej inte tål nötter, men tack och lov hade jag kvar i frysen av den jag bakade sist. I den hade jag nämligen helt skippat nötter och dessutom valt blåbär istället för hallon. En ganska kompakt kaka som var lika god i båda varianterna. Perfekt som efterrätt med lite vispad grädde till. Igår byttes grädden ut mot sojaglass.

Sätt ugnen på 175 grader

Smörj en form (nu använde jag vegetabiliskt, men annars är det smör som gäller hemma hos oss)

Blanda följande torra ingredienser i en bunke och blanda väl:

2,25 dl mjöl
1,25 dl kakao
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt (eller en knapp tsk)
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl hackade cashewnötter

Rör sedan ner 3 dl lättsockrat äppelmos och blanda därefter försiktigt i 2 dl frusna hallon.

Grädda i ugnen 20 -25 min. Kakan blir lite klibbig och kompakt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar