tisdag 11 oktober 2011

Filmjölkslimpa


Jag drömmer om att ha en egen surdeg redo i kylen och att med jämna mellanrum fylla köket med doften från de underbara nybakta bröden. Två gånger har jag försökt och två gånger har jag misslyckats. I väntan på att självförtroendet ska återhämta sig tillräckligt för att våga prova igen kör jag med några säkra kort. Här bjuder jag på receptet till ett av mina favoriter. En löjligt enkel filmjölkslimpa som till och med jag lyckas med.

2 limpor

6,5 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl fiberhavregryn
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl sirap
1 liter filmjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa två stycken brödform. Blanda de torra ingredienserna. Rör i filmjölken och till sist sirapen. Blanda väl och häll i formarna. Grädda i ugnen ca 1 timma och 15 minuter.
SÅ GOTT med smör och ost på. Med lite marmelad är de perfekt till fika istället för söta bakverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar