fredag 15 juni 2012

Grillad Kyckling med Grönsaksspett & Tzatziki LCHF




Det är så härligt med sommaren när grillen åker fram. Själv är jag helt värdelös vid Webern så jag har maken att tacka för sommarens grillmiddagar. För att det ska vara riktig LCHF kanske såsen skulle vara lite fetare (men jag brukar hälla i lite olivolja), men tzatziki är så gott och kolhydraterna skippade vi i alla fall. Om man bortser från paprikan. Röda grönskar ska visst användas sparsamt när man kör LCHF eftersom de innehåller endel kolhydrater. Jag struntar i det tills vidare för de innehåller ju så mycket nyttigt också. Det var maken som gjorde även tzatzikin denna gång. Jag höftar alltid när jag gör den så exakta mängde har jag inte,  men jag kan berätta hur jag gör i alla fall, fast det vet väl de flesta redan kan jag tro.

  1. Skölj gurkan och riv den på grova sidan av rivjärnet. Jag saltar sen lite på gurkan och lägger den i ett durkslag som ställs över en skål. Där får den stå och vätska av sig en stund. Har man bråttom går det bra att lägga den i en REN kökhandduk och sen vrida ur vätskan.
  2. Lägg den avvätskade gurkan i en skål. Tillsätt Turkisk Yoghurt, vitlök (2-3 klyftor beroende på storlek och styrka), salt, peppar och en liten skvätt olivolja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar