lördag 2 juni 2012

LCHF Kötbullar med Citron, Parmesan och Oregano med Tomatsås

Jag vet att jag inte är väldens bästa i köket och att det är ganska märkligt att just jag skulle matblogga, men jag gillar ordning och reda. Då är en blogg perfekt ställe att samla sina recept på och jag bjuder gärna på mina misstag i köket, men den här gången GICK DET ÖVER FÖRVÄNTAN...om jag får säga det själv. Mmmm, är det pappa som har gjort köttbullarna? frågade sonen och bättre betyg hade jag inte kunnat få. Serverade dem till GIGANTISKA Penne och en hemmagjord tomatsås och den som äter LCHF kan ju byta ut pastan mot något annat. Inspirationen till köttbullarna fick jag hos Mitt Skafferi.



Någon mästerfotagraf är jag inte
men övning ger färdighet
Lite mycket ost. Gott, men då
syns ju inte köttbullarna

Köttbullar

600 nötfärs
1 dl vispgrädde
1 ägg
1 hackad gul lök
2 dl riven parmesanost
Rivet citronskal från 1 citron
1 msk torkad Oregano
Salt & Peppar


  1. Blanda färs och övriga ingredienser
  2. Rulla till köttbullar i önskad storlek. Jag gör oftast stora köttbullar eftersom det går fortare då
  3. Stek köttbullarna i stekpanna eller i ugn



Tomatsås

1 burk Mutti Krossade Tomater
3 dl vatten
1/2 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk honung
Salt & Peppar

Det bästa är att göra tomatsåsen före köttbullarna. Den blir godare om den får stå och puttra ett tag.


  1. Fräs lök och vitlök i lite smör i en kastrull
  2. Tillsätt tomat, vatten, salt, peppar och honung
  3. Låt puttra minst en timma och servera sen med pasta och köttbullar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar