tisdag 12 juni 2012

LCHF Plättar med Kokos och Fiberhusk serverat med HallonSmetana

Blev sugen på att göra plättar idag igen efter det lyckade resultatet igår. Har flera påsar kokos i skafferiet så idag fick det bli med hemmagjort kokosmjöl istället. Hittade flera recept med kokos i med jag utgick efter det här och ändrade lite eftersom jag bara hade två ägg hemma. Plättar kanske inte är så bra att äta dagligen när man vill gå ner i vikt även om de är LCHF, men efter två försök kan vi konstatera att de är mycket godare än vanliga så i fortsättningen är det någon LCHF-variant som gäller hos oss. Dottern som är snart 6 år och väldigt skeptiskt åt med god aptit och tyckte också att de var godare.



Plättar

2 ägg
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl fiberhusk
2 dl laktosfri vispgrädde
3 dl laktosfri mjölk (tog bara 2 dl först men då blev smeten lite för stabbig tyckte jag)
1 nypa salt
Ev lite kokosfett


  1. Mixa kokosflingor till ett mjöl. Blanda med fiberhusk och salt.
  2. Vispa äggen fluffiga och blanda ner de torra ingredienserna.
  3. Blanda i mjölken och grädden.
  4. Stek plättarna. Jag stekte i teflonpanna med lite kokosfett i.
Hallonsmetana

1/2 burk Arla smetana (är naturligt laktosfri)
2 dl hallon

Lätt som en plätt. Bara att blanda och servera till plättarna. Syrligt och gott!

2 kommentarer:

  1. Vilket spännande recept. Och plättar som är så gott! :)

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket:) Ja, jag är verkligen positivt överraskad. Kommer göras igen SNART:-)

    SvaraRadera