onsdag 16 maj 2012

Enkla äppelpajen med vaniljgrädde

Hittade några skrumpna äpplen i fruktskålen idag så det fick bli en äppelpaj till barnens stora glädje. Gjorde som jag vanligen gör den enkla varianten jag hittade i Vår Kokbok för många år sedan.

Visst blir det fint att servera i glas



Äppelpaj
200 g smör
3 dl mjöl (jag använder dinkel)
3 dl havregryn (jag använder fiber)
0,5 dl strösocker (drygt beroende på hur sött man önskar)

  1. Smörj form
  2. Lägg i skalade, skivade äpplen (jag hade lite kanel och socker på mina)
  3. Smält smör i en kastrull
  4. Häll i mjöl, gryn och socker. Blanda ordentligt
  5. Lägg röran ovan på äpplena. Grädda i ca 45 minuter på 225 grader


Vaniljgrädde
Vispgrädde
Strösocker

Vispa grädden med vanilj och socker. Jag använder ett knapp krm vaniljpulver och 1 tsk socker per dl grädde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar