måndag 14 maj 2012

Stuvad vitkål med dijonmarinerad Portabello LCHF

Idag blev det en vegetarisk kvällsmat. Har varit sugen på KÅLPUDDING så länge. Köpt hem ingredienser men sen glömt bort den där stackars vitkålen. Gjort en vanlig köttfärssås och surt fått slänga den där vitkålen när lukten i kylskåpet avslöjat att det behövs göras en rensning. Samma sak hände idag. Suck! Vitkål må inte kosta så mycket men visst är det väldigt onödigt att köpa mat, bära hem den, lägga in den i kylen för att sen några veckor senare SLÄNGA den. Nej, det får vara slut med det nu. Från och med NU är det planering som gäller. Nåja, tillbaka till DAGENS MAT. Suget efter kålpudding kvarstod idag när jag var och handlade, men jag insåg att tiden inte skulle räcka för att göra en idag i alla fall och då slog det mig att STUVAD VITKÅL också är väldigt gott. Hmm, vad kan man äta till det då? Stod bland grönsakerna och plockade lite champinjoner och i lådan bredvid såg jag då några härligt stora PORTABELLO. Det har jag ju också varit sugen på att prova. STUVAD VITKÅL möter PORTABELLO. Jag tyckte att det blev gott i alla fall. Någon mer som vågar prova.



2 portioner

300 gram vitkål
1 dl grädde
1 dl smetana
200 gram portabello
2 msk olja (jag hade rapsolja)
2 msk soja
1 msk Dijonsenap
Salt
Peppar
Smör att steka i


  1. Skiva portabellon
  2. Blanda olja, soja och dijonsenap. Pensla svampen med blandningen. Låt stå och dra en liten stund
  3. Skär vitkålen i tunna strimlor
  4. Lägg i en bunke och häll hett vatten över. Låt stå några minuter så att vitkålen blir lite mjuk
  5. Fräs vitkålen i lite smör. Hur länge beror på hur mjuk du vill ha den. Jag tycker det är gott med lite tuggmotstånd
  6. Häll på grädde och smetana. Rör om. Häll tillsist i persiljan, salt och peppar. Ställ åt sidan
  7. Stek portabellon några minuter på var sida
  8. Lägg upp och servera
Pris: ça 15 kr/port (Beror ju förstås på kilopris på vitkål och svamp. Jag använde ekologisk vitkål, samt laktosfria mjölkprodukter vilket drar upp priset något)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar