onsdag 30 maj 2012

Havrekakor med tranbär




Kan inte påminna mig om att jag bakat havrekakor någon gång men blev inspirerad när jag igår bläddrade i Kokbok för Hjärnan av Charlotte Erlandsson-Albertsson. Det är förvirrade med alla "matfilosofier" tycker jag. LCHF, GI, Vegetariskt, Stenålderskost, LCHQ, RawFood, Medelhavskost, ISO, Husmanskost m.fl. I Kokbok för hjärnan kan man läsa om kolhydrater, protein, fetter, antioxidanter och belönande mat. Fokus i denna kokbok ligger i hur vi ska äta för att hjärnan ska må bra och hålla sig ung.  Den BELÖNANDE MATEN med sin sötma aktiverar kroppens belöningssystem samt befriar oss från stress och det vet vi ju att stress i längden inte är något vi mår bra av. Visst låter det toppen att vi SKA äta något sött och belönande varje dag. Mig tilltalar det i alla fall:)! Det söta äts med fördel efter kvällsmaten som en efterrätt. Vi ska njuta och tillåta oss att koppla av när vi äter den. Genom att vi unnar oss detta lilla extra minskar risken för att vi vid ett annat tillfälle glufsar i utan kontroll av sådant vi inte borde äta. Till vardags passar en liten chokladbit eller frukt perfekt som efterrätt och till helgen kan vi sen unna oss en liten lyxigare efterrätt som är tillagad. Idag får det bli en liten kaka och en kopp te efter maten. Receptet här som sagt hämtat ur Kokbok för Hjärnan men jag har minskat på sockermängden, lagt till tranbär och bytt vetemjöl till dinkel samt havregryn till fiberhavregryn. Jag minskar ofta på sockermängden när jag bakar småkakor och det brukar gå utmärkt. Svärmor glömde sockret helt en gång (förutom vaniljsockret) och de kakorna blev jättegoda. 

28 kakor
125 g smör (rumstempererat)
3 dl fiberhavregryn
1,5 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl socker
50 g torkade tranbär

ca 55 kalorier per kaka

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Blanda de torra ingredienserna
  3. Tillsätt smöret och knåda ihop till en deg
  4. Rulla till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  5. Tryck till kakorna med en gaffel
  6. Grädda i 15-20 minuter


2 kommentarer:

  1. Tranbär är ju så gott! Spännande recept då det verkar nyttigt - och gott!

    SvaraRadera
  2. Ja, men visst är det trevligt med en lite nyttigare kaka också. Barnen gillade den också så jag ska tänka på det när det är utflyktsdags:)

    SvaraRadera