lördag 26 maj 2012

Kokos och rabarberglass i hemmagjord mandelstrut

Underbart god glass om jag får säga det själv. Den hemgjorda Mandelstruten blev också bra men den var rätt trixig att göra. Glassen däremot var lätt som en plätt! Hittade inspiration till den på Arla, men ändrade det mesta. Ja, allt faktiskt när jag tänker efter. Glass är tacksamt att experimentera med. Det här får bli mitt första bidrag i Månades Sötsak. Första men förhoppningsvis inte sista.

Ca 6 portioner

3 äggulor
1,5 dl socker
1 burk kokosmjölk (inte light)
2,5 dl vispgrädde
2 dl Rabarbersylt


  1. Vispa äggula och socker i en kastrull. Tillsätt kokosmjölken. Låt sjuda på svag värme så att sockret löser upp sig ordentligt
  2. Låt ägg och kokosmjölk svalna
  3. Vispa grädden och blanda ner den avsvalande ägg- och kokosmjölkblandningen
  4. Häll i glassmaskin och låt den gå i ca 20-30 minter
  5. Häll över glassmeten i en bunke. Blanda ner Rabarbersylten
  6. Låt stå i frysen några timmar innan servering. 






2 kommentarer:

  1. Hej på dig
    Det är inte så lätt att rulla rån.
    Jag har ett särskilt rånjärn som jag köpt på Lidl och det var med en strut i plast som är lätt att rulla på. Men det tar tid att läa sig. Jag märkte att det är viktigt att smöret har svalnat rejält annars vill det rinna ut när man gräddar och man bränner sig lätt.
    Sen måste man vika struten i botten så att glassen inte rinner ut.
    Jag använder mig av hushållspapper cnär jag rullar för att inte bränna mig. Jag brukar späda smeten med vatten när det tjocknar då blir rånen sprödare.
    Hoppas att det går bra. Roligt att du kommentera.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för att du tog dig tid att kommentera och tipsa. Suger åt mig all kunskap jag kan!

    SvaraRadera