måndag 28 maj 2012

Laktosfri Kesella, Jordgubbar och Digestive

Jag tycker om att äta och servera efterrätt i glas. För några månader sedan hittade jag glasen med stort G hemma hos en vän. Vackra, lagom stora och med lite tyngd. Gissa om jag blev glad när jag idag hittade dem på Lagerhaus. Glasveckor har de just nu också och hela 30 % rabatt. Jag slog till på tolv stycken och ikväll invigs de med en mumsig efterrätt. Perfekt också som fika eller en efterrätt. För en magrare variant kan kesellan bytas mot turkisk yoghurt och då kan sockret skippas.

1 port
75 g jordgubbar
75 g kesella (eller som jag laktosfri matkvarg)
1 tsk vaniljpulver
1 tsk socker
1 Digestivekex

Ca 165 kalorier


  1. Blanda kesella, socker och vaniljpulver. Låt stå en stund.
  2. Skiva jordgubbar och lägg i glaset.
  3. Toppa jordgubbarna med kesellan.
  4. Smula ett Digestivekex över och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar